Tuesday, September 11, 2007

انواع آموزش هاي وب محور

مكاتبه غير همزمان: در شرايطي كه پهناي باند ما محدود باشد مي توان از اينترنت به صورت وسيله ارتباطي اما غير جستجوگر استفاده كرد. در آموزش از طريق شبكه مجازي ناهمزمان مبتني بر وب به تجربه كار مشترك يك گروه آموزشي كه محدوديت زماني ندارد اشاره مي شود .اين روش فناوري هاي وب را مانند ارسال فايل و پست الكترونيكي در هم ادغام مي كند تا برنامه آموزشي با خصوصيات هر زمان و هر مكان را تدارك ببيند . از مزاياي اين روش استفاده از پهناي باند كوتاه و فناوري هاي ساده است و فراگيران مي توانند در جاهايي كه امكان ارتباط پيوسته با اينترنت ميسر نيست از آن بهره گيرند
از معايب اين روش نيز اين است كه ارتباط با آموزش دهنده ، مقطعي و با تأخير است .اين سيستم نياز به يك سري ارتباط متقابل جهت ارائه بازخورد و فرصت هاي مباحثه در ميان دانشجويان ، و بين دانشجويان و استادان دارد
مكاتبه همزمان: در آموزش از طريق شبكه مجازي همزمان مبتني بر وب دانشجو واستادان به طور همزمان با يكديگر در ارتباط هستند . اين ارتباط از طريق همايش مجازي ،كنفرانس هاي شنيداري ، كنفرانس هاي ديداري و شنيداري ، مشاركت در اطلاعات روي صفحه رايانه و بالاخره همكاري نرم افزاري صورت مي گيرد در اين نوع آموزش تعامل در زمان واقعي ميسر مي شود و استاد و دانشجويان بطور همزمان در ارتباط درون خطي با يكديگر قرار مي گيرند
توزيع دو جانبه: سيستمي است كه بخشي از وب و بخشي از سی دی گردان استفاده مي كند در اين سيستم ابتدا فايل هاي بسيار بزرگي
پياده مي شوند سپس از طريق شبكه محلي به شكل سی دی گردان و يا شبكه داخلي اينترانت توزيع مي گردد. طبيعي است كه حجم فايل ها در توزيع كاسته شده و برخي مواد مورد استفاده نيز تغيير مي يابند . اين شيوه از امنيت بسيار بالاتري برخوردار است و منابع بسيار متفاوتي از وب قابل دستيابي است. در اين شيوه كاربر تحت كنترل توزيع كننده مي باشد . عيب اين روش اين است كه انتخاب مواد توسط توزيع كننده انجام مي شود
آموزش مجازي: آموزش مجازي بر روي وب شامل دانشگاه هاي مجازي و مدارس مجازي مي شود . سيستم آموزش مجازي شامل يك كلاس درس الكترونيكي است كه مغز متفكر سيستم به حساب مي آيد ، و يك شبكه كه محل حضور مجازي دانشجويان است و يك ماهواره كه از طريق امواج كوتاه يا كابل آنها را به هم مرتبط مي سازد . در آموزش مجازي بر روي وب نقش آموزش دهنده تاحد تسهيل كننده كاهش مي يابد و فعاليت هاي دانشجويان به صورت مشاركتي صورت مي گيرد آنها خود به تحقيق در منابع مي پردازند و معيارهاي ارزيابي خود را انتخاب مي كنند
در دوره هاي آموزشي تحت وب آموزشگران مي توانند به تنهايي براي خود سايتي ايجاد كنند و سر فصل هاي دروس، جزوات ، نكات آموزشي و تمرينات مورد نياز را بر روي آن عرضه كنند و فراگيران با مراجعه به اين سايت ها به مطالعه دروس بپردازند همچنين آنها مي توانند در ساعات تعيين شده به گفتگوي مستقيم و مباحثه با معلم درس مورد نظر بپردازند

No comments: