Saturday, March 29, 2008

آينده يا شايد امروز

پدران ما با مفهوم رؤيا خيلی خوب آشنا بودند و گاه از سر لذت و يا نااميدی به رؤياهای عميقی فرو می رفتند. با خود فکر می کردند که آيا روزی می رسد که تعطيلات را به جزيره ای دور دست بروند و يا کارهای خود را بدون رفتن به مغازه و يا مسافرت به اين طرف و آن طرف حل و فصل کنند. امروز با ظهور عصر اطلاعات و فناوری ارتباطات کم کم مفهوم رؤيا به هدف تغيير وضعيت می دهد. يعنی جوانان امروز ديگر خود را اسير ناتوانی های گذشته نمی دانند و سعی می کنند حتی غيرممکن ترين رؤياها را به هدف هایی کوتاه مدت و يا بلند مدت برای خود تبديل کنند. امروز داشتم مطلبی را در زمينه آينده فناوری های آموزشی مطالعه می کردم. باور کردنی نيست اگر بگويم در آينده شاهد وضعيتی خواهيم بود که ديگر آموزش مفهوم خود را از دست می دهد و تنها مفهومی که باقی می ماند تنها يادگيری است. جوانان عصر جديد ديگر خود را در فرايند آموزشی پيچيده گذشته اسير نمی کنند و تلاش می کنند با فراگيری مهارت های مرتبط با فرايادگيری امکان يادگيری خودرهبر را برای خودشان فراهم آورند. فناوری های آموزشی سيار در چنين زمانی است که اهميتی حياتی می يابند. فناوری های سيار اين امکان را فراهم می کنند که فرد فرايند يادگيری خود را فارغ از زمان و مکان و به صورت کاملاً شخصی در محيطی اجتماعی هدايت کند. اولين چيزی که فناوری های سيار برای ما به ارمغان می آورند دسترسی سريع و آسان به اطلاعات است. فرض کنيد تصادف بزرگی در يکی از خيابان های شهرتهران اتفاق افتاده است. در صورت وجود فناوری های سيار اين امکان وجود دارد که اطلاعات به صورتی دقيق در اختيار شهروندان، پليس، مأموران آتش نشانی و اورژانس قرار گيرد. کدام مسيرها مسدود شده، تعداد مجروحان چند نفر است، آيا تصادف آتش سوزی به دنبال داشته و يا کسانی احتياج به کمک فوری دارند. تصاويری از صحنه تصادف و وضعيت مجروحان می تواند خيلی سريع توسط هر شهروندی ارسال شود. يک تلفن همراه کافی است تا همه چيز روشن گردد. اما يادگيری سيار چيزی بيش از کسب اطلاعات است. به قول رفتارگرايان کسب اطلاعاتی که منجر به تغيير رفتار پايدار نشود را نمی توان يادگيری ناميد. شهروندان وقتی به يادگيری سيار دسترسی پيدا می کنند که اطلاعات را به صورت هدف مند و در جهت تغيير در رفتار شناختی، عاطفی و يا حتی حرکتی خود به کار گيرند. البته نبايد از يادگيری پنهان نيز در جريان يادگيری سيار غافل شد. گاه ما بدون برنامه ريزی قبلی و تنها در جريان کسب اطلاعات و مرور آن ها به يادگيری عميقی دسترسی پيدا می کنيم که تأثير خود را به زودی در زندگی ما خواهد گذاشت. به هر حال يادگيری سيار شايد زمانی رويايي بيش نبود ولی امروز
می توان گفت به هدفی پايدار در بسياری از جوامع تبديل شده است

No comments: