Wednesday, February 6, 2008

جايگاه موسيقی در تعليم و تربيت اسلامی

مدتی بود سرگرم مطالعه و نگارش مقاله در زمينه مضامين مربوط به يادگيری الکترونيکی و فناوری های نوين آموزشی بودم و به کل فراموش کرده بودم که يکی از حوزه های مورد علاقه من موسيقی است. برای همين تصميم گرفتم مقاله ای درباره موسيقی و جايگاه آن در تعليم و تربيت اسلامی بنويسم. اين ايده وقتی بيشتر در من قوت گرفت که يکی از دوستان عزيزم مطالبی در زمينه تأثير موسيقی بر رشد و توسعه مهارت های کودکان به من داد. من قبلاً مطالعاتی در زمينه موسيقی و وضعيت آن در فرهنگ اسلامی داشتم که از جمله آن ها می توانم به مقاله ای از ديانا هريس استاد دانشگاه آزاد (باز) انگلستان اشاره کنم. در اين مقاله من به دو موضوع محوری اشاره کرده ام. اول به بحث از نسبت موسيقی و تعليم و تربيت پرداخته و ضمن روش سازی اهميت تربيت هنری و نقش موسيقی در آن با اشاره به تحقيقات موجود در اين زمينه سعی در روش سازی مطلب نموده ام. سپس در بخش بعد به طور دقيق از چهار جنبه فلسفه، عرفان، فقه و علم تعليم و تربيت به بحث از جايگاه موسيقی در تعليم و تربيت اسلامی اقدام کرده ام. بهره گيری از آيات قرآن کريم و احاديث صحيح از جمله خصيصه های اين مقاله است. احاديث وارد در مقاله سعی شده بر مبنای علم الحديث مورد بررسی قرار گيرد تا صحيح بودن آن ها برای اينجانب مسلم شود. در پايان اين مقاله شما با نتيجه ای روبه رو می شويد که شايد به نظرتان کمی عجيب بياييد و آن اهميت موسيقی
به عنوان يک هنر والا در تعليم و تربيت اسلامی است

No comments: