Friday, April 4, 2008

يادگيری سيار

خيلی وقت بود که به خاطر موضوع پايان نامه به مسايل مختلفی فکر می کردم و هر بار در بين تفکرات و مطالعاتم تصميم می گرفتم عنوان پايان نامه را مطلبی نزديک به پژوهش های خودم انتخاب کنم. انديشه استاد سيد مصطفی شريف و تأثير آن در من باعث می شد که هميشه به فکر اين باشم که موضوع پايان نامه خود را به نحوی انتخاب کنم که کاربردی و در عين حال جديد باشد. ابتدا به ذهنم رسيد که به ارزشيابی دوره های يادگيری الکترونيکی در کشور بپردازم. برای همين شروع به مطالعات دامنه داری برای تهيه يک ابزار ارزشيابی معتبر نمودم. سرانجام موفق شدم آزمونی حاوی 35 سئوال از يک پايان نامه در استراليا به دست آورم. اين پايان نامه به طور تخصصی به بررسی روايی اين آزمون پرداخته بود. ولی پس از مدتی از اين موضوع دلسرد شدم و تفکراتم را بر موضوعی جديد با عنوان يادگيری سيار متمرکز کردم. راستش اولين باری که واژه يادگيری سيار به گوشم خورد در سر کلاس دکتر رستگارپور در ترم اول فوق ليسانس بود. ايشان تنها به نام اين فناوری آموزشی جديد اشاره کردند ولی در من هيجان زيادی برای شناخت آن ايجاد گرديد. از آن پس مطالعه های دامنه داری را در زمينه يادگيری سيار انجام دادم که به اميد خدا نتايج آن ها را در قالب يک کتاب به طور مفصل منتشر خواهم کرد. پس از اين تصميم گرفتم که موضوع پايان نامه خود را در ارتباط با يادگيری سيار انتخاب کنم . چون می خواستم در پايان نامه از روش تحقيق ترکيبی استفاده کنم با اين مشکل اساسی مواجه شدم که به راستی در زمينه يادگيری سيار از چه کسانی بايد سئوال نمود. هيچ دانشجو و يا دانش آموزی در کشور پيدا نمی شود که تجربه يادگيری سيار را به صورت رسمی داشته باشد و هيچ معلمی تاکنون در محيط يادگيری سيار آموزش خود را ارايه نکرده است. برای همين تنها جامعه آماری ممکن متخصصان فناوری های آموزشی بودند. اين باعث شد که من به فکر بيفتم نظر اين متخصصان را در زمينه اين فناوری آموزشی جديد در چهار حيطه کاربرپسندی، اثربخشی آموزش، بهره گيری از تسهيلات فناورانه و صرفه اقتصادی مورد مطالعه قرار دهم. هميشه پژوهش در زمينه موضوع های جديد کاری دشوار می باشد، زيرا اولاً جامعه آماری مشخصی برای مطالعه وجود ندارد و ثانياً نبود متون فارسی خود چالشی بزرگ
محسوب می شود